Bieži dzirdam skeptiskos komentārus: "Kāpēc iegadāties debitoru apdrošināšanu, ja strādājam tikai ar stabiliem, uzticamiem partneriem?". Sadarbība ar labi pazīstamu un sen dibinātu uzņēmumu ar izcilu reputāciju var šķist pilnīgi droša. Bet tieši šāda pārliecība visbiežāk noved pie sāpīgākajiem zaudējumiem - kad neviens neparedzēja, ka "stabilais" partneris pēkšņi vairs nemaksā.
Pēc mūsu ilggadējās pieredzes - neviens uzņēmums nav pietiekami liels, lai nebankrotētu . Pat visstabilākie uzņēmumi var saskarties ar negaidītu krīzi, neizpildīt savas parādsaistības un izraisīt bīstamu ķēdes reakciju visai nozarei.
Šo realitāti lieliski ilustrē nesenā maksātnespējas lieta Eiropā.
2025. gada 11. jūnijā viens no vecākajiem auto detaļu ražotājiem Eiropā, Marelli Europe SpA , iesniedza Chapter 11 bankrota pieteikumu ASV .
Uzņēmums, ko 1919. gadā Itālijā dibināja Fiat un Erkole Marelli, gadsimta laikā ir pārdzīvojis Lielo depresiju, Otro pasaules karu, Auksto karu, dot-com burbuļa plīšanu, 2008. gada finanšu krīzi un pat COVID-19 pandēmiju.
Šajā laikā Marelli kļuva par globālu nozares līderi, piegādājot detaļas tādiem zīmoliem kā: Stellantis, Nissan, Tesla, Bosch un Mazda.
Tomēr, neskatoties uz iespaidīgo izturību un vēsturi, 2025. gadā uzņēmums neizturēja – tas sabruka, atstājot sadarbības partnerus neizpratnē un bez garantijām.
Marelli šķita nesalaužams: 50 000 darbinieku, miljardu eiro liels gada apgrozījums, ienesīga uzņēmējdarbība un ievērojama pozīcija elektro-transportlīdzekļu detaļu tirgū. Analītiķi prognozēja strauju izaugsmi, pateicoties labvēlīgajām ES direktīvām un pieaugošajam pieprasījumam pēc elektro-transportlīdzekļiem.
Tomēr realitāte bija citāda: uzņēmuma parādi sasniedza 4,9 miljardus eiro, kad aktīvi tika novērtēti aptuveni 5 miljardu eiro vērtībā (detalizētāks izvērtēšanas process vēl notiek).
Galvenie sabrukšanas cēloņi:
Bankrots skāra vairāk nekā 100 000 kreditoru, sākot no maziem piegādātājiem līdz lieliem starptautiskiem uzņēmumiem. Piemēram, Stellantis nesamaksātais parāds ir 453,9 miljoni eiro, Nissan — 313 miljoni eiro, bet Tesla — 22,2 miljoni eiro. Pie tam, mazāki Itālijas piegādātāji riskē zaudēt visu - pārstrukturēšanas plāns paredz parādu samazināšanu un tikai daļēju atmaksu.
Iedomājieties, ka jūsu uzņēmums ir piegādājis preces uzņēmumam Marelli, kas ir milzīgajos parādos. Bez jebkādiem riska pārvaldības rīkiem jūs potenciāli varat zaudēt visu parāda summu un saskarties ar ievērojamiem finansiāliem zaudējumiem un iespējams, pat biznesa darbības apturēšanu .
Pat sadarbojoties ar visuzticamākajiem partneriem, riska pārvaldība ir būtiska. Tirdzniecības kredītu apdrošināšana nav greznība – tas ir nepieciešamais pamats, lai saglabātu uzņēmējdarbības stabilitāti un turpinātu ilgtspējīgu izaugsmi.
Vai jums ir kādi jautājumi vai vēlaties pārrunāt savus biznesa kredītriskus?
Sazinieties ar Credeo komandu – mēs palīdzēsim jums atrast vispiemērotākos risinājumus tirgū.